תהליך מופלא של התפתחות ואומנות: גידול עץ בונסאי

אומנות הבונסאי העתיקה הינה אומנות יפנית של גידול עצים באופן השומר על ממדיהם קטנים, בתוך עציצים מיוחדים. 

משמעות המילה “בונסאי” ביפנית היא “גננות על מגש”, ובמסורת היפנית מסופר כי היא נבעה מתוך ההתבוננות בטבע הבר עוצר הנשימה ביפן, בו גדלו עצים שבשל תנאי השטח הקשים, למשל בתוך נקיקי סלע, נותרו גמדיים למרות שהמשיכו להתקיים לאורך שנים כעצים בוגרים. כזהו בדיוק עץ בונסאי – בוגר, אוצר בחובו יופי פלאי, ובעל ממדים זעירים יחסית לגודלו של העץ בטבע.

כיצד מגדלים עץ בונסאי?

תהליך גידולו של עץ בונסאי מתחיל כמובן בבחירת חומר הגלם, כלומר סוג העץ המתאים. ישנם זנים רבים ומגוונים המתאימים לגידול בונסאי, ובהם זית, פיקוס, בוגנוויליה, ערער, פיטנגו ועוד. 

כאשר בוחרים עץ, חשוב לוודא כי העץ בריא, ולבחון את תצורתו האסתטית המורכבת מפרטים רבים. הביטו על הגזע שלו, על תנועתו וזרימתו. התבוננו על עוביו, על העוצמה שהוא משדר, על גווניו ועל העלווה.

ראו את העלים, עומק הגוון שלהם, גודלם והטקסטורה שלהם, הענפים והענפונים היוצאים מן העץ, אופן גדילתם והתחלקותם סביב לגזע. 

לאחר שתסקרו את הפרטים המרכיבים את השלם ואת העץ כולו כמכלול, תוכלו לדמיין בעיני רוחכם את הבונסאי שתוכלו ליצור ממנו. בהתחלה מומלץ לבחור בעץ בעל תנועה מעניינת, ענפים וענפונים רבים ועלווה עשירה. אומנות הבונסאי מתאפיינת בשישה עשר סגנונות עיצוב, חמישה מתוכם הם הנפוצים ביותר. 

עץ בונסאי מסוג אדניום

לאחר בחירת העץ, בוחר האומן את הסגנון העיצובי הרצוי בעיניו לעץ הבונסאי שלפניו, מתכנן את עבודתו ואז מתחיל במלאכת העיצוב. שלב העיצוב כולל את גיזום הענפים המיותרים, ואחריו מעבר עדין ומדויק יותר אל העיצוב הסופי הכולל גם פעירת חללים שיוצרים את מראה הבונסאי הייחודי.

בונסאי זית בר
בונסאי פיקוס גרין איילנד
בונסאי פיקוס גרין איילנד

עצי בונסאי והשתלבותם בתוך גנים יפניים

גן זן יפני אמיתי מבטא בתוכו גישה הוליסטית לחיים הרואה את השלם כמורכב מקשרים הדדיים מאוזנים בין כל חלקיו, ביצירה הרמונית אחת. 

השהות בגן היפני משרה על המבקר תחושות של רוגע, שלווה ואיזון, שכל כך נחוצות לנו באורח החיים המודרני, רווי המתחים והעומסים שרובנו חיים היום. לכן גן יפני בישראל הפך כה מבוקש בשנים האחרונות.

במסגרת פעילויות המרכז הישראלי להעשרה ואומנות הבונסאי תוכלו ללמוד את רזי אומנות הבונסאי, ולגלות כיצד מגדלים עץ בונסאי מהרגעים הראשונים של בחירתו ועד לטיפוחו כבונסאי לתפארת.

במקום תוכלו גם להתרשם משפע מרהיב של עצי בונסאי מעוצבים מסוגים שונים, במשתלה יפנית מקצועית.

שתפו:

מאמרים אחרונים מהבלוג

דברו איתנו

סל קניות
Start typing to see products you are looking for.
×