עצים ננסיים עצי בונסאי וההבדל ביניהם

שניהם קטנים בגודלם, בעלי עלים קטנים, שתולים בעציץ ואפשר לגדל אותם בגינה, בתוך דירה מוארת או במרפסת ובכול זאת יש ביניהם שוני.

 

עצי פרי ננסיים
עצים ננסיים

עצים ננסיים – מה זה בעצם?

הרעיון לננס עצים נולד מתוך הרצון לקצר תהליכים. לעצב ולגדל עץ בונסאי כרוך בסבלנות רבה לתהליך שלוקח שנים עד לקבלת התוצאה הסופית. לעומת זה בתהליך יצירת עץ ננסי מגיעים למאפיינים של עץ שמזכיר מאוד עץ בונסאי בצורתו: ענפים עם פרקים קצרים ועלים קטנים על ידי שליטה בצמיחת העץ.
לצמח הורמונים טבעיים שמעודדים את הצמיחה שלו, אחד מהם הוא ג’יברלין.
הג’יברלין מעודד את התארכות הגבעול, מזרז נביטה ובחלק מהצמחים מעודד פריחה. כדי לננס את העצים משתמשים בחומרים מווסתי צמיחה שמעכבים את הפרשת הג’יברלין. עיכוב של הורמון זה בצמח ישפיע על התפתחותו. כדי לשמור על השינוי לאורך זמן יש צורך בשימוש קבוע בחומרים אלו שעוברים לצמח דרך מערכת הדישון. מרגע הפסקת השימוש בחומרים אלו גודל העלה יחזור לצורתו הטבעית והעץ יחזור לפרופורציה המקורית שלו.

כמו בכול התערבות חיצונית אל תוך האורגניזם החי גם כאן השימוש בחומרים אלו כרוך בסכנה לעץ, הרס של הגנום שלו ומוות.

בעבר, ואולי במידה מסוימת גם היום, משתלות בהן מגדלים צמחים באופן מסחרי השתמשו בחומרים אלו.

אצלנו מגדלים בונסאי

במשתלת בונסאי ארט גידול העצים מבוסס על הבנה ידע וניסיון רב בגידול צמחים וללא שימוש במווסתי צמיחה. מה שאתם רואים זה מה שאתם מקבלים what you see is what you get ולכן כל זמן שהעץ שתול בעציץ גודלו הפיזי יישאר קטן יחסית.

מחפשים עצים ננסיים לגינה או עצי זית ננסיים?

הם דומים מאוד לעצי בונסאי, מה שיוצר את החיבור האסוציאטיבי ביניהם למאוד הגיוני:
גודלם הפיזי של העצים קטן לעומת הגרסה שלא עברה התערבות
בשתי צורות הגידול יש התערבות בצמיחה של העץ
את שניהם אפשר לגדל ולהחזיק בדירה או מרפסת
גם העצים הננסיים וגם עצי הבונסאי מסבים לאדם הנאה, במראה או במאכל

אבל הם נבדלים זה מזה ב:
התערבות בצמיחת העץ – התערבות פנימית לעומת התערבות חיצונית:
עץ ננסי לא יכול להיות כזה ללא התערבות פנימית במטבוליזם שלו שמשפיעה על מנגנוני הצמיחה. התערבות זו משפיעה על הגודל הכללי של העץ, גודל הפרי וגודל העלה.
בעצי בונסאי אין התערבות פנימית במנגנוני הצמיחה של העץ. ההתערבות היא חיצונית. הם נשארים קטנים בזכות העציץ שהם שתולים בתוכו. העציץ מגביל את צמיחת השורשים וכתוצאה מזה את גודל העץ. גודל העלים נשאר קטן בזכות טכניקה שנקראת defoliation, הסרת עלים וגיזום.
גידול וטיפוח העץ – לטפח ולגדל עץ בונסאי הוא תהליך של אימון והוא בראש ובראשונה אומנות.
אומנות זו שונה מכול אומנות אחרת בשילוב שבה בין החיבור ליצירתיות ומחשבה חופשית לבין ידע והתנסות בגידול צמחים. לגדל ולטפח עץ ננסי כרוך רק בידע והתנסות בגידול צמחים.
מחיר העץ – מחיר עץ בונסאי לקניה הוא פונקציה של כמה זמן הוא באימון וכמה עיצוב הושקעו בו. במרבית עצי הבונסאי מושקעות שנים של עבודת עיצוב ואימון. מחיר עצים ננסיים יהיה נמוך משמעותית מבונסאי כי בתהליך היצירה שלו אין את מרכיב העיצוב.

עץ בונסאי זית
עץ בונסאי ננסי

לסיום וסיכום, בדיוק כמו שבגדים אפשר לקנות בשוק, בחנות רשת או אצל מעצב כך גם ההבדל המהותי בין עץ זית בונסאי לעץ זית ננסי והוא לא רק בטרמינולוגיה, הוא באומנות, בזמן ועבודת העיצוב שהושקעו בו.

עץ זית בונסאי
עץ זית בונסאי
עץ בונסאי זית

אז אפשר לקרוא להם עצים ננסיים עצים קטנים או עצים גמדיים אבל הם לא זה לא זה ולא זה.
הם עצי בונסאי.

 

שתפו:

מאמרים אחרונים מהבלוג

דברו איתנו

סל קניות
Start typing to see products you are looking for.
×