עיצוב עץ זית באמנות הבונסאי

עץ הזית הוא בעל מעמד איקוני בארצנו. הוא מסמל את השורשיות והחיבור לארץ ישראל, לקרקע ולאדמה. זהו עץ עתיק, עמיד ובעל חוסן מופלא המאפשר לו לשרוד הרבה מפגעי הטבע וכן מפגעים שיוצר האדם. 

אנו מכירים את עץ הזית הגדול והמרשים, עם הנוף המסועף וקליפת הגזע העבה, שהולכת ומתחספסת עם השנים. את עצי הזית במטעי הזיתים ואת אלו הפזורים, ברחבי הארץ. את עץ הזית מגדלים בשביל פירותיו, הזיתים, המתאימים למאכל ולייצור שמן.

אבל מעץ הזית ניתן גם ליצור עץ בונסאי. עץ זית בונסאי הוא מרהיב ומיוחד ומעניק משמעות ומראה מקורי ושונה. בארץ זהו סוג עץ מבוקש לעיצוב בונסאי. 

עיצוב עצי זית

בונסאי זית

למה כדאי לעצב עץ בונסאי מזית. ראשית, כי זהו, כאמור, עץ עמיד. הוא חסין בפני מחלות ואינו נפגע בקלות. בנוסף, בגלל קליפתו העבה, קל “לשחק” איתו וליצור עיצובים יצירתיים במיוחד. בתוך קליפת העץ גלומה ההיסטוריה שלו ובאמצעות טכניקות שונות של פיסול ועיצוב נחשף סיפור ההישרדות של הזית.

לעיתים גזע הזית מכיל בתוכו חלקים יבשים שהפיסול בהם יוצר ניגודיות בין צבע הגזע לצבע העלים. ניגודיות שמעצימה את מראהו העתיק והאצילי. 

בחירת עץ הזית הבונסאי

מתחילים בבחירת חומר הגלם איתו נעבוד. מה הם הדברים שחשוב לשים אליהם לב כשבוחרים עץ זית לעיצוב בונסאי? ראשית, גודל העלה. מכיוון שבונסאי הוא מיניאטורה של עץ נחפש עץ עם עלים כמה שיותר קטנים. גם הגזע והקליפה שלו הם קריטריון חשוב. מכיוון שקצב הצמיחה של עץ בונסאי הוא מאוד איטי כדאי לבחור עץ בוגר עם קליפה יחסית עבה ומחוספסת. 

את עצי הזית המיועדים לעיצוב בונסאי אפשר למצוא במשתלות ברחבי הארץ ובמשתלות המוכרות עצי זית בונסאי.

עיצוב עץ זית

טיפול בזית בונסאי

טיפוח ושמירה על בריאות עץ הזית הבונסאי כוללים את מיקום העץ בבית או בגינה, השקיה ומצע. , תחזוקה שוטפת של דישון, גיזום ומניעת מזיקים ומחלות. 

כדי לשמור על בריאות העץ יש לבצע הסרה של העלים, חלקית או מלאה. הסרה מלאה עושים בדרך כלל בחודשים פברואר מרץ והסרה חלקית בסתיו, כהכנה לחורף. הסרת העלים מאפשרת התחדשות וצמיחה של עלים חדשים ובריאים. ביצוע תכוף של הסרת עלים תיצור צמיחה של עלים יותר קטנים. 

גם למיקום העץ יש חשיבות. הזית זקוק לשמש ישירה, אור וחום ולכן רצוי למקם אותו במקום שהשמש מגיעה. אליו ישירות.

שתפו:

מאמרים אחרונים מהבלוג

דברו איתנו

סל קניות
Start typing to see products you are looking for.
×