אומנות הבונסאי בריאות ורווחה אישית

לא מזמן נשאלתי מה הערך שבונסאי נותן, או במילים אחרות,
למה לי להשקיע בבונסאי?

אני בתחום הבונסאי כ-20 שנים והתשובה לשאלה הזו ברורה לי ועוד ברור לי שכל אחד מאתנו הוא אחר, כל אחד מרגיש וחושב אחרת אבל יש לנו מכנים משותפים ומסתבר שגם בהקשר של בונסאי.

הערך שנותנת הנוכחות של עץ בונסאי לאדם שמסתכל עליו והערך שנותן העיסוק באומנות הבונסאי לאדם שעוסק בו הם מכנה משותף כזה. כמובן שיש גם את הערך שנותן הבונסאי למרחב שהוא נמצא בו אבל לזה לא אתייחס כרגע.

אקו פסיכולוגיה

זהו תחום שבודק את הקשר וההשפעה של הטבע על האדם וכשאומרים טבע מתכוונים גם לטבע שבחוץ והשהות של האדם בו ובאותה מידה של אפקטיביות, גם התבוננות בתמונת טבע או בעץ בונסאי.
מספר מחקרים בדקו השפעה זו. אחד מהם שנעשה על קבוצה של אסירים בקנדה, הראה שחשיפה לסביבה משקמת כמו תמונת טבע יכולה לשפר יכולות רגשיות ירודות ומחקר נוסף שנעשה בניו יורק הראה שאנשים שחיים בסביבה ירוקה ידווחו בשכיחות של 47% פחות, על בריאות לקויה.

האדם והעץ

מסתבר שהעץ משפיע על האדם בצורה אקטיבית ופעילה גם אם הוא רק מסתכל עליו.
האדם שמסתכל על עץ הבונסאי רואה באמצעותו סיפור שלם בטבע. תנועת העץ והגזע שלו, החריצים בגזע והצבע שלהם וכיוון העלווה מכוונים לרוחות החזקות הגשמים והברקים שפעלו על העץ במשך שנות חייו. 
במחקר Physiological Effects of Viewing Bonsai in Elderly Patients Undergoing Rehabilitation
שבוצע ביפן ב 2018 נמצא שלהסתכל על בונסאי במשך דקה אחת מעוררת את מערכת העצבים האחראית על הרגעת הגוף (המערכת הפרה סימפטטית) ומרגיעה את המערכת שפעילה במצבי סטרס (המערכת הסימפטטית) וכתוצאה מכך נוצרת תחושת נוחות רוגע ואיזון רגשי.

העוסק באומנות הבונסאי

במחקר Practitioners’ Experiences of the Influence of Bonsai Art on Health שבוצע בדרום אפריקה ב 2021 על השפעת אומנות הבונסאי על העוסקים בה נמצא קשר לחוויות ריפוי משמעותיות. הראיות מצביעות על כך שאומנות הבונסאי מעוררת מודעות אקולוגית, רוחנית ורגשית, ומשפרת אלמנטים אישיים ספציפיים כמו יצירתיות אסתטית, חוסן, הסתגלות חברתית ובריאות פיזית.

ההשפעות של העיסוק בבונסאי נרחבות וכוללות
חיבור למודעות האקולוגית הכללית ושמירה על כדה”א.
תחושה של יכולת והעצמה אישית מעצם הדאגה לעץ הבונסאי, בדומה לתחושת ה”אני בשליטה על החיים שלי”.
עליה במודעות הרגשית וההכרה ברגשות. עיסוק זה מקל על גילוי דרכים בריאות להביע רגשות חבויים עמוקים.
תחושה של הרמוניה הנאה עילאית ושביעות רצון מהתוצר הסופי, ולא משנה מה אחרים חושבים עליו
חיבור לשקט הפנימי שמאפשר להגיע לתובנות ואחדות של כל חלקי ההוויה, גוף נפש ורוח
ביטוי של היצירתיות האישית פשוט לשם הביטוי 
חוסן ובריאות – לעסוק בבונסאי מחבר לעמידות וסבלנות. באמצעות מודעות למערכת היחסים של האדם עם הטבע, הוא הופך להיות מודע לתלות ההדדית ולחיבור שלו לאחרים לטבע ולעולם בכלל. מודעות זו מובילה ליציבות ויכולת הסתגלות.
שיפור ושמירה על הבריאות הפיזית מכיוון שהוא כרוך בתרגול עדין כמו בזמן גיזום דישון או השקיה ולעיתים בתרגול משמעותי יותר כמו בזמן העתקה או חפירה והוצאה של עץ  מהאדמה.

אחרי שקראתם את כל זה אתם מסכימים אתי שבונסאי זה בריאות?

שתפו:

מאמרים אחרונים מהבלוג

דברו איתנו

סל קניות
Start typing to see products you are looking for.
×